درباره‌ی رتبه

در تاریخ ۱۳ خرداد ۹۳ اعلامیه تاسیس مدرسه انرژی اتمی دوره اول پسرانه منتشر شد و با تماس تلفنی تعداد ۱۱۰ نفر داوطلب برای شرکت در آزمون ورودی ثبت نام کردند.

 آزمون ورودی این دانش‌آموزان در تاریخ ۲۲ خرداد برگزار شد و با توجه به رتبه‌های آزمون ورودی از داوطلبین دعوت به ثبت نام شد. با توجه به این که ثبت‌نام اصلی مدارس دیگر تا این تاریخ به پایان رسیده بود و برخی در انتظار لیست ذخیره‌های آن مدارس بودند، با اعلام لیست ذخیره‌ها از ثبت‌نام در مدرسه انرژی اتمی انصراف دادند. با این وجود تعداد ۳۸ نفر از داوطلبین در مدرسه ثبت نام کردند. انتظار این بود که انصرافی‌ها اغلب از رتبه‌های بالاتر باشند و همین‌طور هم بود. رتبه‌های داوطلبانی که در مدرسه ثبت نام کردند به شرح زیر است: 

آزمون ورودی اول

ردیف

رتبه

ردیف

رتبه

ردیف

رتبه

ردیف

رتبه

1

7

11

25

21

37

31

57

2

13

12

27

22

38

32

58

3

16

13

29

23

41

33

59

4

17

14

30

24

43

34

60

5

18

15

31

25

48

35

61

6

19

16

32

26

50

36

77

7

20

17

33

27

52

37

81

8

21

18

34

28

53

38

97

9

22

19

35

29

54

 

 

10

23

20

36

30

55

 

 

با توجه به اینکه هنوز مدرسه به ظرفیت کافی برای شروع کار نرسیده بود، مجدداً آزمون ورودی تمدید شد و آزمون ورودی دوم با حضور ۵۸ داوطلب دیگر در تاریخ ۲۹ خرداد برگزار گردید. از این عده نیز تعدادی پذیرفتند که در مدرسه ثبت‌نام کنند که رتبه‌های آنان در جدول زیر آورده شده است. 

آزمون ورودی دوم

ردیف

رتبه

ردیف

رتبه

1

3

11

21

2

4

12

22

3

7

13

28

4

8

14

43

5

10

15

56

6

11

 

 

7

12

 

 

8

13

 

 

9

19

 

 

10

20

 

 

تا اینجا ۵۳ نفر از داوطلبین در مدرسه ثبت‌نام شده بودند. با توجه به این که هر دو آزمون ورودی هم‌سطح بودند و پراکندگی نمره داوطلبین در هر دوی آن‌ها به یک شکل بود، نتایج را به شکل ادغام شده در جدول زیر آورده‌ایم. 

نتیجه ادغامشده

 

رتبه

ردیف

رتبه

ردیف

رتبه

ردیف

رتبه

ردیف

رتبه

ردیف

رتبه

1

9

11

29

21

43

31

59

41

78

51

139

2

15

12

30

22

47

32

60

42

79

52

142

3

16

13

31

23

48

33

61

43

83

53

167

4

17

14

32

24

49

34

63

44

84

 

 

5

21

15

34

25

50

35

68

45

85

 

 

6

22

16

35

26

51

36

70

46

86

 

 

7

25

17

37

27

53

37

71

47

87

 

 

8

26

18

38

28

54

38

73

48

94

 

 

9

27

19

39

29

55

39

74

49

111

 

 

10

28

20

42

30

56

40

75

50

115

 

 

 

با این حال هنوز ظرفیت مورد نظر برای شروع به کار مدرسه ایجاد نشده بود، اما تصمیم گرفته شد که مدرسه کارخود را آغاز کند. به تدریج تا تاریخ  ۱ مرداد که کلاس‌های تابستانی شروع شد، تعداد ۱۰ نفر دیگر نیز برای ثبت‌نام به مدرسه مراجعه کردند و کلاس‌ها با ۶۳ دانش‌آموز شروع شد.

 اولین دوره دانش‌آموزان مدرسه، در سال تحصیلی گذشته سال نهم بودند و آخرین سال تحصیلی خود را در مدرسه سپری کردند. آنها اردیبهشت و خرداد امسال برای ثبت‌نام در مدارس دوره دوم در آزمون‌های ورودی مدارس مختلفی ثبت‌نام کردند. به جز دبیرستان انرژی اتمی دوره دوم که داوطلبین زیادی برای ثبت‌نام در آن ثبت‌نام کرده بودند و رقابت سنگینی محسوب می‌شد؛ دانش‌آموزان مدرسه در مدارس مختلفی که در آزمون ورودی‌شان شرکت داشتند، قبول و پذیرفته شدند.

اگر قبولی در آزمون ورودی دبیرستان‌های مختلف را موفقیت محسوب کنیم، موفقیت دانش‌آموزان مدرسه چشمگیر بود.

در مرحله اول آزمون ورودی دبیرستان انرژی اتمی دوره دوم نیز تعداد ۴۰ نفر از دانش‌آموزان قبول شدند و در انتها تعداد ۲۰ نفر از آنها نیز در آزمون مرحله دوم پذیرفته شدند و ثبت‌نام‌شان قطعی شدند. البته هنوز نتایج ذخیره‌های ثبت‌نام مشخص نشده است.

اما درباره رتبه؛ رتبه شاخصی است که توهم شناخت و ارزیابی از وضعیت دانش‌آموز را ایجاد می‌کند. ما با دانستن رتبه تصور می‌کنیم که می‌دانیم دانش‌آموز در چه وضعیتی است و آیا ضعیف است یا قوی، تصوری نادرست! شاید این توهم ناشی از تبدیل هر چیزی به عدد، و ایمان به قدرت اعداد است. اگر ما وضعیت ثبت‌نامی داوطلبان این دوره و رتبه‌های آنان در سال ۹۳ را ابزاری برای شناخت دانش‌آموزان تصور می‌کردیم، فرصت آموزش و تربیت از میان می‌رفت یا بسیار تضعیف می‌شد.

در مدرسه، ما بنا را بر این گذاشتیم که برای ارزیابی وضعیت دانش‌آموزان از ابزار رتبه استفاده نکنیم؛ چه اینکه گمان می‌کردیم این کار باعث می‌شود دانش‌آموزان دچار توهم ضعیف بودن شوند و اعتماد به نفس خود را از دست بدهند، و یا برخی دیگر دچار غرور شوند و توهم این را پیدا کنند که سرآمدند. ما اینطور می‌اندیشیدیم که دانش‌آموزان باید شناخت بهتر و دقیق‌تری از خود داشته باشند به جای اینکه وضعیت خود را صرفاً با یک عدد ارزیابی کنند. دانش‌آموزانی داشتیم که می‌دانستند در ریاضی و ادبیات وضعیت خوبی دارند، اما در هنر و زیست وضعیت خوبی ندارند و ضعیف هستند؛ همین‌طور دانش‌آموزانی داشتیم که می‌دانستند در ورزش و زبان و شیمی بسیار عالی هستند، اما ادبیات بلد نیستند و در فیزیک ضعف‌هایی دارند. هدف ما این بود که دانش‌آموزان آگاهی واقع‌بینانه‌ای نسبت به وضعیت خود داشته باشند و بدانند که اگر می‌توانند در ادبیات و فیزیک وضعیتی خوب و قابل ستایش در مدرسه دارند، بنابراین خواهند توانست وضعیت خود را در ریاضیات و هنر نیز بهبود بخشند. اولیای دانش‌آموزان گاه برای اینکه از وضعیت درسی فرزندشان آگاه شوند، از ما می‌خواستند تا رتبه دانش‌آموزان را به ایشان بگوییم. از اولیا خواهش می‌کردیم که برای آگاهی به معلمان درس‌ها رجوع کنند و از معلمان سوال کنند،‌ یا به گفتگو با فرزند بنشینند و از وی بخواهند از از آموخته‌های خود برای آنان بگویند؛ ببینند بچه‌ها چقدر انگیزه برای دانستن و خواندن و فکر کردن دارند، و اگر انگیزه وجود دارد مطمئن باشند که اوضاع بچه‌ها خوب است. از اولیا می‌خواستیم که به بچه‌ها اجازه شکست خوردن بدهند؛ همان‌طور که بچه‌ها در بازی‌های کامپیوتری یا بازی‌های گروهی بارها و بارها شکست می‌خورند و بارها برنده می‌شوند؛ و همین روند است که به آنها اجازه می‌دهد رشد کنند و بیاموزند. دانش‌آموزان در درس مدرسه نیز باید این اجازه را داشته باشند که آزمون و خطا کنند و مسیر خود را به درستی بیابند.

رتبه مانع این می‌شود که دانش‌آموز از شکست تجربه کسب کند. دانش‌آموزی که یکبار رتبه پنجاه تا شصت بیاورد افق نگاهش این خواهد بود که از وضعیت کلاً بد خود رهایی یابد و جایی در میانه بیابد تا از طعنه و بازخواست مفرّی بیابد.

رتبه نمی‌تواند تبیین‌کننده رتبه‌های به اصطلاح «چشمگیر»ی باشد که دانش‌آموزان در آزمون‌های ورودی کسب کرده‌اند. ما گمان می‌کنیم رتبه دانش‌آموزان مدرسه هنگام ورود به مدرسه شاخصی برای شناسایی توانایی دانش‌آموزان مدرسه نبوده است و دانش‌آموزان تواناتر و مستعد از رتبه‌هایشان هستند.

از واژه «چشمگیر» به عنوان واژه‌ای نادقیق یاد می‌کنیم زیرا گمان می‌کنیم شاخص مناسبی برای ارزیابی عملکرد دانش‌آموزان و اولیای مدرسه نیست. برای ارزیابی این عملکرد احتمالاً باید به این توجه کنیم که دانش‌آموزان به چه میزان دارای عزّت نفس هستند، به چه میزانی دارای حساسیّت‌های اخلاقی هستند، چقدر با تاریخ و هنر و فرهنگ و ادبیات ایران و اسلام و جهان آشنایی دارند، به چه میزان می‌توانند با تفکری انتقادی با پدیده‌های محیطشان مواجه شوند و به چه میزان با علوم و روش علمی آشنا هستند. 

دسته‌بندی صفحه‌ها: